48.MIŁOŚĆ RODZICIELSKA

Tekst przewodni: Przyp. 23:26
„Synu mój, daj mi swoje serce, a twoje oczy niechaj strzegą moich dróg!” (Przyp. 23:26 BW).

1. O co troszczą się wierzący rodzice? 5 Mjż 6,4-7; por. Przyp.Sal 4,3-27

„Słuchaj Izraelu! Jahwe jest naszym Bogiem, Jahwe jedyny! Będziesz miłował swego Boga Jahwe z całego serca, z całej duszy i ze wszystkich swoich sił. Niechaj słowa, które ja dziś nakazuję tobie, pozostaną w twym sercu. Wpajaj je też swoim synom, mówiąc o nich, kiedy przebywasz w domu i kiedy jesteś w drodze, kiedy się kładziesz i gdy wstajesz.” (5 Mjż 6,4-7 BP);

„Słuchaj, Izraelu! Jahwe, nasz Bóg, jest jedynym Bogiem. Będziesz miłował Jahwe, Boga twego, z całego twojego serca, z całej twojej duszy i ze wszystkich sił twoich, a przykazania, które ci dziś daję, niech będą w twoim sercu. Będziesz je przekazywał twoim dzieciom, będziesz o nich mówił zarówno przebywając w domu, jak i w czasie podróży, kładąc się spać i ze snu powstając.” (5 Mjż 6,4-7 BR);

„Bo i ja byłem synem dla mego ojca,
pieszczonym i jedynym w oczach matki mojej;
i on mnie pouczał i mówił do mnie:
Niech serce twoje zachowa moje słowa;
przestrzegaj moich przykazań, a będziesz żył.
Osiągnij mądrość, osiągnij rozwagę,
nie zapominaj o nich i nie odstępuj od słów ust moich!
[A to jest] początkiem mądrości:
Zdobywaj mądrość, za cenę wszystkiego,
cokolwiek posiadasz, zdobywaj roztropność.
Nie opuszczaj jej, a ona cię zachowa;
kochaj ją, a będzie czuwała nad tobą.
Ceń ją wysoko, a ona cię wywyższy:
ona ci chwałę zapewni, jeżeli ją posiądziesz.
Wieniec łaski włoży ci na głowę,
obdarzy cię koroną chwały.
Słuchaj, synu mój, i przyjmij słowa moje,
a pomnożą się lata życia twego.
Pouczę cię o drodze mądrości,
poprowadzę cię po ścieżkach prawości.
Gdy [nimi] iść będziesz, krok twój będzie bezpieczny,
a gdy pobiegniesz, nie potkniesz się.
Zachowaj usilnie upomnienia, nie odstępuj od nich!
Strzeż ich, bo one są twoim życiem.
Nie zapuszczaj się na ścieżki bezbożnych,
na drogę ludzi złych nie wkraczaj.
Omijaj ją, nie przechodź przez nią,
odwróć się od niej i omiń ją.
Nie zaznają oni spoczynku, póki nie popełnią zła,
sen się ich nie ima, jeśli kogo nie przywiodą do upadku!
Karmią się bowiem chlebem występku
i piją wino gwałtu.
Ścieżka sprawiedliwych jest jak światłość poranka,
blask jej coraz bardziej jaśnieje aż do białego dnia.
Droga bezbożnych jest jak ciemność [nocy],
nie wiedzą, o co się potkną.
Synu mój, bądź uważny na słowa moje,
ku mowom moim nakłoń ucha.
Niech nie schodzą ci z oczu,
zachowaj je w głębi twego serca.
Życiem są bowiem dla tego, który je znajduje,
i lekarstwem dla całego ciała jego.
Bardziej niż nad wszelką inną rzeczą czuwaj nad sercem swoim,
w nim bowiem jest źródło życia.
Odsuń od siebie przewrotność ust,
oddal od siebie obłudę warg.
Niech oczy twoje patrzą prosto przed siebie,
a powieki twe niech będą otwarte.
Wyrównaj ścieżkę dla twoich kroków,
niech wszystkie twoje drogi będą umocnione.
Nie zbaczaj ani w prawo, ani w lewo,
odwracaj swą nogę od zła.” (Przyp.Sal 4,3-27 BP).

2. W czym między innymi wyraża się mądra miłość rodzicielska? Przyp.Sal 3,12; 13,24; 22,15

„Jahwe doświadcza bowiem tego, kogo miłuje, jak ojciec syna, w którym ma upodobanie.” (Przyp.Sal 3,12 BP);

„Kogo bowiem Pan miłuje, tego smaga, jak ojciec swojego ukochanego syna.” (Przyp.Sal 3,12 BW);

„Nie kocha syna, kto rózgi żałuje, kto kocha go - w porę go karci.” (Przyp.Sal 13,24 BT);

„Kto oszczędza rózgi, nienawidzi syna, ale kto go miłuje, nie unika karcenia go.” (Przyp.Sal 13,24 BP);

„Kto oszczędza rózgi, nienawidzi syna swego, lecz kto go miłuje, ustawicznie go ćwiczy.” (Przyp.Sal 13,24 JW);

„Głupota jest przywiązana do serca młodzieńczego, rózga karności wyzwala je od niej.” (Przyp.Sal. 22,15 BP);

„W sercu chłopięcym głupota się mieści, rózga karności wypędzi ją stamtąd.” (Przyp.Sal 22,15 BT);

„W sercu chłopięcia jest jeszcze głupota, wypędzi ją jednak stamtąd rózga wychowawcy.” (Przyp.Sal 22,15 BR);

„Głupota przywlązana jest do serca dziecięcego, ale rózga karania wypędzi ją.” (Przyp.Sal 22,15 JW).

3. Jakie napomnienie zostało skierowane do rodziców? Ef 6,4; Przyp.Sal 20,7

„A wy, ojcowie, nie pobudzajcie do gniewu dzieci swoich, lecz napominajcie i wychowujcie je w karności, dla Pana.” (Ef 6,4 BW);

„Wy zaś, ojcowie, ze swej strony nie traktujcie swych dzieci tak, by musiały się gniewać. Wychowujcie je pouczając i karcąc w duchu Pańskim.” (Ef 6,4 BR);

„Sprawiedliwy postępuje nienagannie, szczęśliwe są po nim jego dzieci.” (Przyp.Sal 20,7 BW);

„Sprawiedliwy w prawości swej żyje, szczęśliwe po nim są dzieci.” (Przyp.Sal 20,7 BT);

„Sprawiedliwy, który chodzi w prostocie swojej, błogosławionych po sobie synów zostawi.” (Przyp.Sal 20,7 JW);

„Kto jako sprawiedliwy kroczy swoją drogą, szczęśliwe potomstwo po sobie zostawi.” (Przyp.Sal 20,7 BR).

4. O co powinni zabiegać rodzice? Przyp.Sal 23,26

„Daj mi, synu mój, serce swoje, a niech oczy twoje upodobają sobie drogi moje.” (Przyp.Sal 23,26 BP);

„Daj mi swoje serce, mój synu, a upodobają sobie twe oczy w mej drodze.” (Przyp.Sal 23,26 BR).

Uwaga: Więzy miłości są najsilniejsze i zobowiązują najbardziej, a miłość jest najskuteczniejszym środkiem wychowawczym, który cementuje rodzinę. Rodzice muszą tak postępować, aby ich dzieci nigdy nie wątpiły o ich miłości do siebie; nawet gdy są karane, powinny mieć świadomość, że dzieje się to dla ich dobra, że jest to wyraz troski rodziców o ich dobro.

5. Jakie były następstwa wyróżniania przez Jakuba jednego z synów? 1 Mjż 37,2-4

„Oto są dzieje potomków Jakuba. Józef jako chłopiec siedemnastoletni wraz ze swymi braćmi, synami żon jego ojca Bilhy i Zilpy, pasał trzody. Doniósł on ojcu, że źle mówiono o tych jego synach. Izrael miłował Józefa najbardziej ze wszystkich swych synów, gdyż urodził mu się on w podeszłych jego latach. Sprawił mu też długą szatę z rękawami. Bracia Józefa widząc, że ojciec kocha go bardziej niż wszystkich, tak go znienawidzili, że nie mogli zdobyć się na to, aby przyjaźnie z nim porozmawiać.” (1 Mjż 37,2-4 BT).

6. Jaki błąd w wychowaniu swoich synów popełnił kapłan Heli? 1 Sam 2,22-25.27-32

„Kiedy Heli się już zestarzał, doniesiono mu, jak jego synowie postępują ze wszystkimi Izraelitami i jak cudzołożą z kobietami pełniącymi służbę przy wejściu do Namiotu Spotkania. I zapytał ich: Dlaczego czynicie takie rzeczy? Dowiedziałem się od ludzi o wszystkich waszych niecnych poczynaniach. Moi synowie, to, czego się dowiedziałem, jest bardzo smutne. Sprowadzacie na drogę występków cały lud Jahwe. Jeżeli człowiek dopuści się jakiegoś wykroczenia przeciwko drugiemu człowiekowi, Bóg rozsądzi ich sprawy. Lecz jeśli człowiek zawini przeciw Jahwe, kto będzie obrońcą człowieka? Ale oni nie usłuchali napomnień swego ojca. Jahwe chciał bowiem dopuścić, żeby pomarli.” (1 Sam 2,22-25 BR);

„Pewnego razu przyszedł do Helego jakiś mąż Boży i powiedział: Tak mówi Jahwe: Czyż Ja nie objawiłem się całkiem wyraźnie całemu domowi twojego ojca, kiedy wszyscy oni byli w Egipcie, na ziemi faraona? Spośród wszystkich pokoleń izraelskich ich właśnie wybrałem sobie na moich kapłanów, żeby przystępowali do mojego ołtarza i palili dla Mnie kadzidło, i nosili wobec Mnie efod. Dla domu twojego ojca przeznaczyłem wszystkie dary ofiarne, składane przez synów Izraela jako całopalenie. A wy depczecie nogami ofiary ze zwierząt i z pokarmów, składane na moje polecenie w moim przybytku. A czemuż to synom waszym okazujecie cześć większą niż Mnie samemu, tucząc się najlepszymi kęsami z ofiar składanych przez mój lud izraelski? I dlatego oto co postanowił Jahwe, Bóg Izraela: Poleciłem twojemu domowi i domowi twojego ojca, abyście kroczyli przede Mną po wszystkie czasy. Ale teraz jakże daleko odeszliście od tego! Zawsze będę szanował tych, którzy Mnie szanują, pohańbię zaś tych, którzy Mną gardzą. Oto nadchodzą już dni, kiedy odetnę twoje ramię i ramię domu twego ojca, tak żeby nie było więcej starców w twoim domu. I będziesz patrzył na poniżenie twego przybytku wtedy, kiedy Bóg zacznie obsypywać dobrodziejstwami naród izraelski. I nie będzie już więcej nigdy starców w twoim domu.” (1 Sam 2,27-32 BR).

7. Czym dla rodziców stają się ich dzieci? Przyp.Sal 10,1; 19,26; 21,21

„Oto przysłowia Salomona: Mądry syn sprawia ojcu radość, syn niemądry przymnaża zmartwień matce.” (Przyp.Sal 10,1 BR);

„Przysłowia Salomona. Mądry syn radością ojca, strapieniem matki syn głupi.” (Przyp.Sal 10,1 BT);

„Kto krzywdzi ojca i matkę wypędza, jest synem bezecnym i okrytym hańbą.” (Przyp.Sal 19,26 BP);

„Kto z ojcem źle się obchodzi i wypędza matkę, ten jest bezwstydnym i zepsutym synem.” (Przyp.Sal 19,26 BW);

„Kto zasmuca ojca i wypędza matkę, bezecny jest i nieszczęśliwy.” (Przyp.Sal 19,26 JW);

„Syn wstyd i hańbę zadawający, ojca gubi i matkę wygania.” (Przyp.Sal 19,26 BG);

„Kto dąży w pełni za sprawiedliwością i miłością, znajduje życie, sprawiedliwość i chwałę.” (Przyp.Sal 21,21 BP);

„Kto szuka prawości, dobroci, ten znajdzie życie, powodzenie i chwałę.” (Przyp.Sal 21,21 BT);

„Kto idzie za sprawiedliwością i miłosierdziem, znajdzie życie, sprawiedliwość i chwałę.” (Przyp.Sal 21,21 JW).


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

42.WARTOŚĆ I WPŁYW MIŁOŚCI cz. I

35.WIARA, A UCZYNKI SPRAWIEDLIWOŚCI cz.II

4.RODZICIELSTWO - RADOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ