4.RODZICIELSTWO - RADOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Tekst przewodni: Ps. 127:3

„Oto dzieci są darem Pana, Podarunkiem jest owoc łona.” (Ps. 127:3 BW);

„Oto darem Jahwe synowie, nagrodą - owoc łona.” (Ps. 127:3 BP).

1. Jakie naturalne pragnienia człowieka wyrażają słowa Abrama do Stwórcy? 1 Moj. 15:1-3

„Po tych wydarzeniach Jahwe przemówił do Abrama w widzeniu:
- Nie lękaj się, Abramie! Jam jest puklerzem dla ciebie. Nagroda twoja będzie bardzo wielka.
Lecz Abram odpowiedział:
- O Panie, Jahwe! Cóż zechcesz mi dać, skoro ja dopełniam życia w bezdzietności, a dziedzicem majątku mego będzie Damasceńczyk Eliezer?
I Abram mówił [dalej]:
- Bo oto nie dałeś mi potomka, tak że sługa [zrodzony] w mym domu będzie moim spadkobiercą.” (1 Moj. 15:1-3 BP).

2. Jak wielką determinację wykazała Anna w oczekiwaniu na potomka? 1 Sam. 1:9-20

„Kiedy zjedzono i wypito w Szilo, Anna wstała - Heli zaś, arcykapłan, siedział wówczas na stołku przy filarze świątyni Jahwe. Ona zaś z goryczą w sercu modliła się do Jahwe rzewnie płacząc. Uczyniła też ślub mówiąc:
- Jahwe Zastępów, jeśli wejrzysz na nieszczęście służebnicy Twojej i wspomnisz na mnie, a nie zapomnisz o służebnicy Twojej i dasz służebnicy twojej potomka męskiego, oddam go Tobie, Jahwe, na wszystkie dni jego życia, a brzytwa nie tknie jego głowy.
Gdy Anna długo modliła się tak przed Jahwe, Heli obserwował jej usta: Anna bowiem mówiła w swym sercu i tylko wargi jej się poruszały, głosu zaś nie było słychać. Heli wziął ją za pijaną i rzekł do niej:
- Dokądże to będziesz pijana? Wytrzeźwiej najpierw z wina!
Anna odpowiedziała:
- Nie, panie. Jestem tylko nieszczęśliwą kobietą; wina ani sycery nie piłam, lecz otwierałam duszę swą przed Jahwe. Nie bierz twej służebnicy za córkę Beliala, bo to z nadmiernego cierpienia i smutku mówiłam tak długo.
Odrzekł jej Heli:
- Idź w pokoju! I niech Bóg Izraela udzieli ci tego, o coś Go prosiła!
Ona zaś rzekła:
- Oby służebnica Twoja znalazła łaskę w twych oczach.
Następnie poszła niewiasta swoją drogą, jadła i twarz jej nie była już [smutna]. Wstawszy wcześnie rano pokłonili się Jahwe i udali się w drogę powrotną, i przybyli do swego domu w Rama. Elkana obcował z Anną, swoją żoną, i wspomniał na nią Jahwe. Gdy się dopełniły dni, Anna poczęła i zrodziła syna. Nadała mu imię Samuel, gdyż mówiła: "u Jahwe go wyprosiłam".” (1 Sam 1:9-20 BP).

3. Jakie znaczenie w życiu każdego człowieka ma dobre wychowanie? Przyp. 22:6

„Wychowaj młodzieńca, by szedł drogą, którą winien postępować, nie zawróci z niej, nawet gdy się zestarzeje.” (Przyp. 22:6 BP).

4. Czy karanie cielesne dziecka powinno być częścią wychowania? Przyp. 13:24

„Kto oszczędza rózgi, nienawidzi syna, ale kto go miłuje, nie unika karcenia go.” (Przyp. 13:24 BP).

„Kto rózgi nie używa, nie kocha swego syna, kto zaś go kocha, karci go zawczasu.” (Przyp. 13:24 BR).

5. Jakich rad na temat relacji rodzinnych udziela Słowo Boże? Efez. 6:1-4

„Dzieci, bądźcie posłuszne swoim rodzicom ze względu na Pana, gdyż tego wymaga sprawiedliwość. 'Czcij swojego ojca i swoją matkę' - to pierwsze przykazanie, które łączy się z obietnicą: 'abyś długo żył na świecie i aby ci dobrze się powodziło'. Wy zaś, ojcowie, nie stwarzajcie okazji do złego u swoich dzieci, lecz wychowujcie je w duchu karności i posłuszeństwa wobec Pana.” (Efez. 6:1-4 BP).

6. Jak ważny jest przykład i prawidłowa postawa rodziców i opiekunów w procesie wychowania? Filip. 4:9; 5 Moj. 4:9; 5 Moj 6:6-7; 1 Tym 4:15-16

„Czyńcie to, czegoście się nauczyli, co przyjęliście, coście usłyszeli i zobaczyli u mnie, a Bóg pokoju będzie z wami.” (Filip. 4:9 BP);

„Miej się wszakże na baczności i pilnie się wystrzegaj, aby nie zapomnieć o tym, coś widział, aby nie uleciało to z twego serca po wszystkie dni twojego życia; opowiadaj też o tym swoim dzieciom i wnukom.” (5 Moj. 4:9 BP);

„Niechaj słowa, które ja dziś nakazuję tobie, pozostaną w twym sercu. Wpajaj je też swoim synom, mówiąc o nich, kiedy przebywasz w domu i kiedy jesteś w drodze, kiedy się kładziesz i gdy wstajesz.” (5 Moj 6:6-7 BP);

„Staraj się o to z całkowitym oddaniem, aby twój postęp był dla wszystkich widoczny. Pilnuj siebie samego i pilnuj nauczania, bądź w tym wytrwały. Czyniąc tak zbawisz i siebie, i tych, którzy ciebie słuchają.” (1 Tym. 4:15-16 BP);

„W tych rzeczach się ćwicz, cały im się oddaj, aby twój postęp widoczny był dla wszystkich. Uważaj na siebie i na naukę, trwaj w nich! To bowiem czyniąc i siebie samego zbawisz, i tych, którzy cię słuchają” (1 Tym. 4:15-16 BT);

„O to się troszcz, w tym trwaj, żeby postępy twoje były widoczne dla wszystkich. Pilnuj siebie samego i nauki, trwaj w tym, bo to czyniąc, i samego siebie zbawisz, i tych, którzy cię słuchają.” (1 Tym. 4:15-16 BW);

„O tem rozmyślaj, tem się zabawiaj, aby postępek twój jawny był wszystkim.” (1 Tym. 4,15 BG);

„Ty rzeczy miej na pieczy, w tych zostań, aby postępek twój był znaczny między wszytkimi.” (1 Tym 4,15 BB).

7. Kto jest odpowiedzialny za duchowe decyzje, podejmowane przez dzieci w okresie ich dorastania?

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

23.ZNACZENIE I WARTOŚĆ MODLITWY

7.SZACUNEK DLA ZWIERZCHNOŚCI

20.NASZE ODRODZENIE I UŚWIĘCENIE