8.MIŁOŚĆ NIEPRZYJACIÓŁ
Tekst przewodni: Rzym. 12:18
„Jeśli można, o ile to od was zależy, ze wszystkimi ludźmi pokój miejcie.” (Rzym. 12:18 BW).1. Jakie zasady sprawiedliwości ustanowił Bóg w Swoim Prawie? W jaki sposób prawo to funkcjonuje w naszej ludzkiej naturze i jak często jest zniekształcone? 2 Moj. 21:24-25; 1 Moj. 4:23-24
„oko za oko, ząb za ząb, rękę za rękę, nogę za nogę, siniec za siniec, ranę za ranę, pręgę za pręgę.” (2 Moj. 21:24-25 BP);
„oko za oko, ząb za ząb, rękę za rękę, nogę za nogę, oparzenie za oparzenie, ranę za ranę, siniec za siniec.” (2 Moj 21:24-25 BT);
„I rzekł Lamech do swych żon: Ado i Syllo, słuchajcie głosu mojego! Wy, żony Lamecha, nadstawcie ucha na słowo moje! Męża gotów jestem zabić, jeśli mnie zrani, a chłopca, jeśli mi zrobi siniec. Jeżeli Kain miał być pomszczony siedem razy, to Lamech siedemdziesiąt siedem razy.” (1 Moj. 4:23-24 BW).
2. Jaką rewolucyjną zasadę wprowadził Pan Jezus? Mat. 5:44-48
„A Ja wam powiadam: Miłujcie nieprzyjaciół waszych i módlcie się za tych, którzy was prześladują, abyście byli synami Ojca waszego, który jest w niebie, bo słońce jego wschodzi nad złymi i dobrymi i deszcz pada na sprawiedliwych i niesprawiedliwych. Bo jeślibyście miłowali tylko tych, którzy was miłują, jakąż macie zapłatę? Czyż i celnicy tego nie czynią? A jeślibyście pozdrawiali tylko braci waszych, cóż osobliwego czynicie? Czyż i poganie tego nie czynią? Bądźcie wy tedy doskonali, jak Ojciec wasz niebieski doskonały jest.” (Mat. 5:44-48 BW).
3. Kiedy nasz Zbawiciel udowodnił, że zasadą tą kierował się w czasie, gdy był na ziemi? Łuk. 23:34
„Lecz Jezus mówił: «Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią». Potem rozdzielili między siebie Jego szaty, rzucając losy.” (Łuk. 23:34 BT).
4. Jakie negatywne skutki może przynieść niepohamowana chęć zemsty? Przyp. 24:17-18; por. Przyp. 25:21-22
„Nie raduj się z upadku wroga,
z potknięcia jego niech się nie weseli serce twoje,
aby Jahwe dojrzawszy to nie miał ci za złe
i nie odwrócił gniewu od twego [wroga].” (Przyp. 24:17-18 BP);
„Gdy wróg twój łaknie, nakarm go chlebem,
a kiedy pragnie, napój go wodą;
bo [tak czyniąc] węgle rozpalone gromadzisz na jego głowie
i Jahwe cię wynagrodzi.” (Przyp. 25:21-22 BP).
5. W jaki sposób chrześcijanin powinien kontrolować swoje negatywne uczucia i emocje? Rzym. 12:14-21
„Błogosławcie tym, którzy was prześladują. Błogosławcie, a nie przeklinajcie. Cieszcie się z tymi, którzy się cieszą, a płaczcie z tymi, którzy płaczą. Bądźcie złączeni wspólnym uczuciem. Nie mniemajcie o sobie zbyt wiele, lecz uniżajcie się wobec pokornych. Nie uważajcie się za mądrych. Nie odpłacajcie nikomu złem za zło. 'Starajcie się czynić dobrze wszystkim ludziom'. Jeśli to możliwe, jeśli to od was zależy, żyjcie w pokoju, ze wszystkimi ludźmi. Umiłowani, nie wymierzajcie sami kary, lecz pozwólcie działać sprawiedliwości Bożej. Napisano bowiem: 'Do Mnie należy pomsta, ja się odwzajemnię' - mówi Pan. Lecz: 'Jeśli twój wróg jest głodny, nakarm go, jeśli jest spragniony, napój go - w ten sposób postępując, złożysz na jego głowie rozżarzone węgle'. Nie daj się pokonać złu, lecz zło pokonaj dobrem.” (Rzym. 12:14-21 BP).
6. Kto jest wzorem miłosierdzia i umiejętności przebaczenia? Kol. 3:12-13
„Przeto jako wybrańcy Boga, święci i umiłowani, obleczcie się w tkliwe miłosierdzie, dobroć, pokorę, łagodność i cierpliwość, znosząc jedni drugich i wybaczając sobie wzajemnie, jeśliby ktoś zawinił przeciwko wam. Jak Pan darował wam, tak i wy innym darujcie.” (Kol. 3:12-13 BP).
7. Jaki warunek stawia Bóg wszystkim, którzy potrzebują przebaczenia? Mat. 6:12
„Odpuść nam nasze winy, jak i my odpuszczamy naszym winowajcom.” (Mat. 6:12 BR);
„i przebacz nam nasze winy, jak i my przebaczyliśmy tym, którzy nam zawinili.” (Mat. 6:12 BP).
8. Jakie stanowisko powinni zająć chrześcijanie na temat stosowania kary śmierci?
Komentarze
Uważamy kara śmierci NIE, lecz kara
odizolowania od społeczeństwa TAK a my pokładający nadzieję w Panu, prośmy Boga naszego by nas i naszych najbliżych aż tak nie doświadczał w kwestii wyboru,mając na uwadze że przez ciężkie doświadczenia wielu się zgorszyło odchodząc od Boga.
Nie można traktować kary jako zemsty. Kara ma być przede wszystkim oddaniem sprawiedliwości, ale też świadectwem sprawiedliwości, i ma w sobie również element wychowawczy. Kara musi mieć ciężar adekwatny do popełnionej zbrodni, nawet jeśli nie jest to dosłownie "oko za oko, ząb za ząb".
Pozdrawiamy