13.STABILNA DUCHOWA KONSTRUKCJA

Tekst przewodni: 2Ptr.1,5-7
„I właśnie dlatego dołóżcie wszelkich starań i uzupełniajcie waszą wiarę cnotą, cnotę poznaniem, poznanie powściągliwością, powściągliwość wytrwaniem, wytrwanie pobożnością, pobożność braterstwem, braterstwo miłością.”

1. Co Słowo Boże mówi o duchowych i cielesnych darach, które otrzymaliśmy od Stwórcy? 2Ptr.1,3-4; 1Krn.29,13-14

2Ptr.1,3-4 bp „Jego Boska moc darowała nam wszystko, co do życia i pobożności należy, przez poznanie Tego, który powołał nas mocą własnej swej chwały i godności. Dzięki nim dane nam zostały cenne i największe obietnice, abyście przez nie stali się uczestnikami Bożej natury, uchroniwszy się od zepsucia, jakie w świecie szerzy pożądliwość.”

1Krn.29,13-14 bp „Teraz więc, Boże nasz, uwielbiamy Cię i wysławiamy chwalebne Imię Twoje. Czymże ja jestem i czym jest lud mój, żeśmy zdołali to wszystko złożyć Ci w darze? Od Ciebie bowiem pochodzi to wszystko i to tylko dajemy Tobie, cośmy z Twej ręki otrzymali.”

2. Jak Bóg wyposażał Swoich posłańców, którzy mieli służyć innym? 1Moj.41,38; 2Moj.28,3; 4Moj.11,17; Sdz.13,24-25

1Moj.41,38 bp „Faraon zapytał więc swych dworzan: - Czy znajdziemy męża podobnego do tego oto, w którym jest duch Boży?”

2Moj.28,3 bp „Zawrzyj porozumienie ze wszystkimi ludźmi uzdolnionymi, których natchnąłem duchem umiejętności. Niech uszyją Aaronowi szaty dla poświęcenia go, by mi służył jako kapłan.”

4Moj.11,17 bp „Ja zejdę i tam przemówię do ciebie; potem wezmę część ducha, którego ty posiadasz, i dam go im, aby wraz z tobą dźwigali brzemię tego ludu, byś ty sam go już nie dźwigał”

Sdz.13,24-25 bp „Kobieta urodziła syna i nadała mu imię Samson. Chłopię rosło i Jahwe mu błogosławił. Wtedy to duch Jahwe począł pobudzać go do działania w Obozie Dana, między Cora a Esztaol.”

3. Omów znaczenie i wartość kolejnych elementów duchowego wzrostu.
(Cnota – przestrzeganie zasad obowiązującej etyki;
zespół dodatnich cech moralnych;
prawość, szlachetność, zacność, dodatnie cechy charakteru; przymioty, zalety
[Słownik Języka Polskiego PWN]).

CNOTA – 1Moj.6,9; 1Sam.24,18-21; Mt.7,21

1Moj.6,9 bp „A oto dzieje Noego. Noe wyróżniał się niezwykłą prawością wśród współczesnego mu pokolenia. Żył też bardzo bogobojnie.”

1Sam.24,18-21 bp „mówiąc do Dawida: - Ty jesteś lepszy ode mnie, bo świadczyłeś mi dobro, gdy ja odpłacałem ci złem. Dowiodłeś dzisiaj, że chcesz mojego dobra. Albowiem Jahwe wydał mnie w twe ręce, a nie zabiłeś mnie. Któż bowiem spotkawszy wroga pozwoli mu odejść w spokoju swoją drogą? Niech Jahwe wynagrodzi cię dobrem za to, coś dziś uczynił dla mnie. Teraz wiem już, że będziesz na pewno królem i że utrwali się w twych rękach królestwo izraelskie.”

Mt.7,21 bp „Nie każdy, kto mówi do Mnie: Panie, Panie, wejdzie do królestwa niebieskiego, ale ten, kto spełnia wolę mego Ojca, który jest w niebie.”

POZNANIE – Przyp.2,1-9

Przyp.2,1-9 bp „Synu mój, jeżeli przyjmiesz moje słowa i przechowasz w sobie moje przykazania, nastawiając ucha swego na mądrość i skłaniając serce ku roztropności, tak, jeżeli przyzywać będziesz rozumu i głos swój poddasz roztropności, jeżeli jej będziesz pożądać jak srebra i szukać jej będziesz jak ukrytego skarbu, zrozumiesz wówczas bojaźń Jahwe i dojdziesz do poznania Boga! Jahwe bowiem udziela mądrości, z Jego ust [pochodzą] wiedza i zrozumienie! On zachowuje swą pomoc dla prawych, On puklerzem dla tych, którzy postępują rzetelnie, ochroną otacza ścieżki Prawa i czuwa nad drogą swoich wiernych. Wówczas zrozumiesz sprawiedliwość i Prawo, uczciwość i wszelkie prawe postępowanie,”

POWŚCIĄGLIWOŚĆ – 1Tym.2,8-10; 2Tym.1,7-8

1Tym.2,8-10 bp „Chcę więc, żeby mężczyźni modlili się na każdym miejscu, wznosząc czyste ręce, bez gniewu i kłótni. Tak samo, żeby strój kobiety był przyzwoity, aby ubierały się one skromnie i prosto. Nie w wyszukane fryzury i złoto, nie w perły i kosztowne szaty, ale w dobre czyny, jak przystoi kobietom naprawdę pobożnym.”

2Tym.1,7-8 bp „Bóg bowiem nie dał nam ducha lęku, ale mocy, miłości i karności. Więc nie wstydź się świadectwa o Panu naszym ani mnie - Jego więźnia, ale wraz ze mną znoś przeciwności dla ewangelii, licząc na moc Boga.”

WYTRWANIE – Jan 8,31-32; 1Krl.11,6

Jan 8,31-32 bp „A do Judejczyków, którzy Mu uwierzyli, Jezus mówił: - Jeżeli trwacie przy mojej nauce, jesteście naprawdę moimi uczniami. I poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli.”

1Krl.11,6 bp „Salomon czynił to, co było złe w oczach Jahwe, i nie oddał się całkowicie Jahwe, jak Dawid, jego ojciec.”

POBOŻNOŚĆ – Ps.18,26; Mt.6,1

Ps.18,26 bp „Dobrego i Ty darzysz dobrocią, z człowiekiem rzetelnym postępujesz rzetelnie;”

Mt.6,1 bp „Strzeżcie się, abyście dobrych czynów nie spełniali na oczach ludzi, aby was podziwiano. Bo inaczej nie będziecie mieli zapłaty u waszego Ojca w niebie.”

BRATERSTWO – Rz.8,29-30; Rz.9,1-4

Rz.8,29-30 bp „Bóg bowiem tych, których przed wiekami poznał, tych też wyznaczył, by byli ukształtowani na obraz Jego Syna - aby On był pierworodnym pośród wielu braci. A których wyznaczył, tych także powołał. Których zaś powołał, tych też obdarzył sprawiedliwością. A których obdarzył sprawiedliwością, tych także opromienił chwałą.”

Rz.9,1-4 bp „Mówię prawdę - Chrystus mi świadkiem - nie kłamię, świadczy za mną moje sumienie wraz z Duchem Świętym, że opanował mnie wielki smutek, a w sercu zapanował niezmierny ból. Ja sam bowiem chciałbym przyjąć na siebie przekleństwo i odsunięcie od Chrystusa za braci moich, należących do mego narodu. Są to Izraelici, których przywilejem jest synostwo, chwała, przymierza, prawodawstwo, kult i obietnice.”

MIŁOŚĆ – Jan 15,12-14

Jan 15,12-14 bp „A to jest moje przykazanie: Miłujcie się wzajemnie, jak Ja was umiłowałem. Nikt nie ma większej miłości od tego, kto oddaje życie za przyjaciół. Jeśli czynicie to, co Ja wam nakazuję, jesteście moimi przyjaciółmi.”

4. Jaką zachętę, przestrogę, zapewnienie daje Bóg swoim wiernym? 2Ptr.1,8-11; Gal.5,22-23

2Ptr.1,8-11 bp „Gdy je bowiem w pełni osiągniecie, wasze dążenie do poznania Pana naszego Jezusa Chrystusa nie będzie próżne ani bezowocne. Bo ten, komu ich brak, jest ślepy, krótkowzroczny; zapomni o oczyszczeniu się z dawnych swych grzechów. Dlatego, bracia, tym więcej starajcie się umocnić wasze powołanie i wybranie! To bowiem czyniąc, nigdy nie upadniecie. W ten sposób zapewni wam to w pełni wejście do wiecznego królestwa Pana i Zbawiciela naszego Jezusa Chrystusa.”

Gal.5,22-23 bp „Owoc zaś wywodzący się z ducha to: miłość, radość, pokój, cierpliwość, dobroć, życzliwość, wierność, łagodność, opanowanie. Dla tych, którzy to wszystko czynią, Prawo nie istnieje.”

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

42.WARTOŚĆ I WPŁYW MIŁOŚCI cz. I

19.STWORZENI NA JEGO OBRAZ

41.BÓG JEST MIŁOŚCIĄ